علاقه به علم ودانش ، آیینی است که مورد اعتقاد وپایبندی قرار می گیرد ؛یعنی همگان دانش و معرفت را دوست می دارند واین حقیقتی انکار ناپذیر میان انسان ها ست .
هر گاه علم وآگاهی از دینداری فاصله بگیرد وراه خداپرستی ، چراغ علم را از دست بدهد ، دین و دینداری به خرافه کشیده می شود و فروغ بندگی تحت الشعاع ظلمت و تاریکی جهل قرار می گیرد . دو رکعت نماز عالم واقعی بر عمری دینداری جاهلانه مقدم است. طاعت و عبادت شایسته ، غنیمت پر بهایی است که تنها دانشوران به آن دست پیدا می کنند .
امام علی (ع) می فر مایند :
بِهِ یَکسِبُ الانسَانُ الطَّاعَه فی حَیَاتِه وَجَمِیلَ الحدُوثَهِ بَعدَ وَفاتِهِ یا کُمَیلُ هَلَکَ خُزَّانُ الاموَالِ وَ هُم احیَاءُوالعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِیَ الدَّهرُ
نهج البلاغه حکمت۴۷ ۱
انسان به وسیله علم (دو چیز ) به دست می آورد: طاعت خدا در زمان حیاتش ویاد وخاطره ای زیبا (میان مردم ) بعد از وفاتش .ای کمیل !ثروت اندوزان هلاک شده اند ( اگر چه به ظاهر زنده اند )و عالمان ماندگار ند تا روزگار باقی است .
عالمان ، اندیشمندان و فر هیختگان که تاریخ علوم بشری را رقم زده ودر انهدام بنیاد های جهل و نادانی ،تاثیر پایدار گذاشته اند ، با گذشت زمان و سپری شدن ایّام نه تنها فراموش نمی شود ،بلکه چون مشعل های پر فروغی روشنگر راه دانش پژوهان هستند . مرگ در حیطه دانش و قلمرو علم نفوذ ندارد ؛ زیرا مرده آن است که نامش به نیکویی نبرند .
در کارگاه اموزشی برگزار شده طلاب پایه دو حوزه علمیه الزهرا(س)کار با دو نرم افزار جامع الاحادیث و جامع التفاسیر را فرا گرفتند .
اطلاعات جامع از نرم افزارهای نور
۱_ نرم افزار های علوم عقلی (کلام،عرفان):
نورالحکمه۳،کتابخانه حکمت اسلامی،عرفان ۳،کتابخانه کلام اسلامی (اعتقادی)
۲_نرم افزارهای فقه واخلاق :
اخلاق اسلامی، جامع فقه اهل البیت ۲،جامع اصول فقه
۳_نرم افزارهای تفسیر وعلوم قرآنی:
جامع التفاسیر ۳، فرهنگ موضوعی تفاسیر ،مشکات الانوار
۴_نرم افزارهای احادیث وسیره معصومان :
جامع الاحادیث ، معجم موضوعی بحارالانوار ، نرم افزارحدیث اهل البیت ، میزان الحکمه
۵_ نرم افزارهای ادبیات عرب :
قاموس النور ، قواعد عربی (ادبیات)
۶_ نرم افزارهای تاریخ وحدیث شناسی :
درایه النور ، رجال شیعه ، نورالسیره ( تاریخ اسلام)، تراجم وکتابشناسی
تحقیق: ریشه اش حق است ، در لغت جستجو، بررسی وزیرو کردن می باشد ودر اصطلاح به فرایند پردازش اطلاعات برخوردار از انتظام ، متعلق به حوزه یا گستره خاص از علوم که هویت جمعی داشته وبه نو آوری بینجامد گفته می شود.
روش : در لغت به معنای راه ، شیوه وابزار است . در اصطلاح به مجموعه قواعد و ابزارها وراههایی که مارا در کشف مجهولات هدایت میکند گفته می شود.
روش تحقیق: مجموعه مبانی ، قواعد ، ابزارو راههای قابل اطمینان و نظام یافته که محقق باید برای جمع آوری و پردازش اطلاعات ، جهت بررسی واقعیات ، کشف مجهولات و دست یابی به راه حل مشکل به کاربرد تا به نتیجه مطلوب برسد .
ارکان تحقیق: ۱_ پردازش اطلاعات ۲_ برخورداری از انتظام ۳_متعلق به گستره یا حوزه خاص ۴_ هویت جمعی ۵_نو آوری
فرق تالیف و تحقیق : مولف گردآورنده مطالبی است از افراد مختلف و تنظیم کننده آن مطالب که با تتبع به دست می آید . اما محقق از اندیشه نقاد و دید گاهی عمیق بر خوردار است و کارش تنها جمع آوری مطالب دیگران نیست بلکه نظریه ای را با دلیل وبرهان اثبات یا رد می کند .
ویژگی های محقق:
۱_ صبور و با حوصله باشد. ۲_دقت در فهم و نقل مطالب داشته باشد . ۳_در نقل وبرداشت مطالب امانت دار باشد . ۴_ از موضوع مورد تحقیق اطلاعاتی داشته باشد. ۵_خلاقیت و ابتکار داشته باشد . ۶_ غیر از زبان خودش به یک زبان زنده دنیا آشنایی داشته باشد . ۷_ فنون وتکنیک های تحقیق را بداند . ۸_ از تعصب وغرض وانتقام جویی دوری نماید.
ویژگی های محقق در علوم اسلامی :
۱_ آشنایی با زبان عربی ۲_ آگاهی از منابع اسلامی ۳_ آگاهی کافی از معارف اسلامی ۴_ آگاهی از تاریخ اسلامی ۵_آگاهی از احادیث ۶_ آگاهی از کتب تفاسیر ۷_ آشنایی با لغت و منابع لغوی ۸_ پرهیز از پیش رایی و آزادی از قید عقاید شخصی
آثار وفواید تحقیق:
۱_ رشد قوه ابتکار و خلاقیت در افراد مستعد ۲_ پیدایش و گسترش علم و دانش در رشته های مختلف ۳_ درک بهتر نیاز های جامعه ۴_ پاسخ به شبهات موجود و دفاع از ساحت دین ۵_ رسیدن به راهکارهای بهتر برای انواع مشکلات موجود ۶_ تقویت وضعیت علمی جامعه و توسعه دانش
چگونه یک مقاله و تحقیق خوب بنویسیم ؟
۱_ تا می توانید مقاله بخوانید .
۲_ یک مقاله خوب را الگوی کار خود قرار دهید ، ساختار ، عناوین ، شیوه طرح مساله ، تحلیل و حتی ادبیات و جملات کلیدی آن را بررسی وگاهی تقلید کنید .
۳_ از همایش ها شروع کنید یک فرصت و کلاس آموزشی خوب برای شماست .
۴_ قبل از نوشتن مقاله چار چوب کلی آن را روی کاغذبیاورید .
۵_ زیاد کمال طلب و ایده آل خواه نباشید .
۶_ بعد از نوشتن با کمک اساتید اشکال های آن را بر طرف نمایید .
هنگام ورود به کتابخانه واستفاده از کتابها باید موارد زیر را انجام داد؛
۱_ نوع دسته بندی و موضوع بندی کتابخانه را بشناسیم.
۲_نام ونام خانوادگی نویسنده ،نام کتاب وشماره پیگیری کتاب مورد نظر را بدانید .
۳_ کلید واژه های موضوع خودرا پیدا کنید .
۴_کلمات مترادف و متضاد پیرامون موضوع خود را بدانید .
۵_ حتما مقدمه کتابهای مرجع را مطالعه کنید تا روش استفاده از کتاب را بدانید .
۶_ برای واژه شناسی از چند کتاب دانش نامه یا دایره المعارف یا معجم استفاده کنید .
نکته : همیشه تحقیق خودرا با واژه شناسی آغاز کنید تا چینش بهتری برای مطالب داشته باشید .
اعتبار یابی منابع
دست اول بودن منابع: که شامل تاریخی ،آماری ، تجربه یا استدلال و لغوی می باشد .منابع روایی دست اول : الکافی ، تهذیهب ، استبصار ، من لا یحضره الفقیه، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه ، امالی شیخ صدوق، ارشاد شیخ مفید ، لهوف سید ابن طاووس . اما بحارالانوار و وافی دست دوم می باشد .
راههای منبع یابی
۱_ کشف کلید واژه ها ، مترادف ، متضاد
۲_ جستجو در کتابنامه ومقاله نامه و چکیده نامه هت
۳_ مراجعه به واژه نامه ها ومصطلح نامه ها و فرهنگ نامه های عمومی
۴_ جستجو ی روشمند در نرم افزار های علمی مرتبط
۵_ جستجو روشمند در پایگاههای اطلاع رسانی اینتر نتی
۶ مشاوره با اساتید و محققان مربوطه
نکاتی درباره اینکه بتوان خلاصه نویسی خوبی انجام داد.
۱_ هدف وپیام نویسنده تغییر وتحریف نشودکه این کار به وسیله تعهد ومهارت بدست می اید واین مهارتها شامل ، تلخیص:خلاصه نویسی متن خوانده شده ،برداشت :برداشت ونظرخودمان ،نقل قول:عین متن رانوشتن ،می باشد .
۲-محدوده مشخص باشد(چه محدوده ای را می خواهید خلاصه نویسی کنید واز این مقدار چند صفحه می خواهید خلاصه نویسی کنید. )
۳_ نوشته های اصلی وفرعی مشخص باشد .
۴_ امانت در هدف وپیام نویسنده را رعایت کنیم .
۵_از جملات ساده وکوتاه استفاده کنید .
۶_ پیوستگی در مطالب حفظ شود.
۷_ نکات دستوری و ویرایشی رعایت شود.